Apa yang Aku faham tentang Wasațiýah

Wasațiýah.

Tidak tepat jika didefinisikan sebagai pertengahan (walau sah digunakan). Apa nilai yang ada pada pertengahan? Tidak berprinsip? Lalang? Bahkan, nampak tidak kena jika ditakrifkan sebagai pertengahan kerana tidak ekstrim atau tidak ganas.

Apakah maksud disebaliknya bahawa ada Islam yang ekstrim? Jika mereka merujuk Islam yang ekstrim ini kepada umat Islam yang guna nama Islam untuk keganasan, maka yang ganasnya orang itu. Bukannya Islam. Di mana-manapun, golongan Pengganas itu ada. Mereka ini boleh sahaja bertopengkan sebagai beragama atau tidak.

Lalu, ada usaha untuk kembalikan nama baik Islam dengan mengutarakan idea Islam pertengahan (Moderat?)

Aku rasa ada kesilapan di sini. Jika mahu katakan bahawa Islam moderat itu perlu ada untuk bezakan dengan Islam radikal, maka itu sudah bersalahan dengan maksud ISLAM itu sendiri.

Jadi, untuk mengatasi masalah umat (beragama) yang ganas, ia harus jelas dipanggil Pengganas dan tidak perlu disekutukan dengan sesuatu agama. Apatah lagi Islam.

Lantas apa fungsi istilah WASAȚIÝ?

Umat Wasațiý lebih tepat dan dekat difahami sebagai umat yang Adil. Adil adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya. Ia adalah cerminan Insan yang beradab.

Wasațiý ini harus menjadi gaya hidup pilihan hari ini.

Umat yang Wasaț tahu adab dengan Ilmuan, Guru, Pemimpin, keluarga, sahabat, Alam sekitar. Mereka tahu peranan mereka dalam kehidupan di dunia. Kerana bagi umat yang Wasaț; mereka bukan sekadar hidup di dunia. Mereka ada Akhirat yang menanti.

Oh ya. Atas ini adalah fahamku supaya tidak rasa pelik bila merujuk diri kita sebagai umat yang Wasaț.

Akhirnya, yang tidak kurang penting ialah tindakan kita sebagai umat yang Wasaț. Apa tindakan kita sebagai umat yang WASAȚ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *